• Tel: 040 574 1922
  • Mail: toimisto@suomentule.fi

Niska-hartiaseudun vaivat

Niska- ja hartiakipu on hyvin tavallinen vaiva: siitä kärsii silloin tällöin neljännes yli 30-vuotiaista miehistä ja noin 40 % naisista. Niska- ja hartiakivun ehdottomasti tavallisin syy on hyvänlaatuinen, mutta joskus kivun syynä voi olla vakavampi sairaus. Lääkärin ensisijainen tehtävä on varmistaa niska- ja hartiakivun vakavuus ja mahdollinen aiheuttaja.

Niska- ja hartiakipujen oireet

Niskan ja hartioiden lihasjännitys on useimmiten niska- ja hartiakipujen aiheuttaja. Usein stressi ja henkiset syyt pahentavat kipuaistimusta ja lihasjännitystä. Mikäli niska- ja hartiakipuun liittyy esim. yläraajojen puutumista ja särkyä, on syytä hakeutua vastaanotolle.

Jos kivut eivät ole voimakkaat, niin tavanomaista liikuntaa on hyvä jatkaa. Kivun ohella niska- ja hartiaseudun ongelmina voi olla toiminta- ja työkyvyn heikkeneminen ja esim. pään liikeratojen rajoittuminen.

Niska- ja hartiakipujen syyt

Samanaikaisesti vaikuttavia syitä voi olla useita, ja aina kivun tarkkaa syntytapaa ei saada selville. Niskaa kuormittavat liikkeet ja työasennot lisäävät niska-hartiakivun riskiä. Niskaa rasittaa sen kiertäminen tai taivuttaminen taakse sekä työskenteleminen niin, että kädet ovat koholla. Myös työasento, jossa vartalo kiertyy altistaa niskakivulle.

Ylipaino ja tupakointi lisäävät niskakivun riskiä, mutta syytä tähän ei tiedetä. Ei myöskään tiedetä varmasti, auttaako laihduttaminen tai tupakoinnin lopettaminen vähentämään niskakivun esiintymistä. Koska normaalipaino ja savuttomuus kuitenkin ovat kokonaisterveydelle hyväksi, näihin tavoitteisiin on järkevää pyrkiä.

Niska- ja hartiakipujen hoito

Niskakivun ehkäisy on sen parasta hoitoa. Oikeat työasennot ja hyvä työympäristö sekä riittävät vahvat ja venyvät niska- ja hartialihakset ovat avaintekijöitä kipujen ennaltaehkäisylle ja hoidolle. Kipujen ollessa voimakkaat tai pitkäaikaisia, on lääkärin syytä tutkia niiden syitä ja määrätä tarpeellinen hoito tai kuntoutus.

Niska- ja hartiakipuja voidaan hoitaa kipulääkkeillä ja lihasrelaksanteilla. Tärkeää olisi, että kivuista kärsivä saisi ohjeita niskakipujen vähentämiseen tai niiden kanssa elämiseen. Lihasten vahvistaminen lisää niiden kuormituskestävyyttä ja venyttely ylläpitää normaaleja liikeratoja. Terveellisten elintapojen lisäksi olisi tärkeää vaikuttaa niska- ja hartiaseutua kuormittaviin tekijöihin. Esimerkiksi ergonomia töissä ja kotona ovat tärkeitä. Myös stressiin ja jännittyneisyyteen vaikuttamalla voi niska- ja hartiaseudun kipuja saada vähentymään.

Niska- ja hartiakipujen kustannukset

Vaikka niska- ja hartiakipu on yleensä vaaratonta, niin aiheutuu niistä merkittäviä haittoja yksilöille ja yhteiskunnalle. Poissaolot työstä, toimintakyvyn rajoitukset ja kipujen hoito aiheuttavat yksilöille ja yhteiskunnalle kustannuksia. Haittojen vähentämiseksi tulisi keskittyä niska- ja hartiakipujen ennaltaehkäisyyn sekä tehokkaaseen hoitoon ja kuntoutukseen.

Lisätietoa niska-hartiaseudun vaivoista löydät Selkäliiton sivuilta.

Lähde: Selkäliitto ry
Potilaan Lääkärilehti